Thai ZBrush

Visiting Weta Digital-Day V

Posted on: เมษายน 11, 2008

วันพฤหัสบดีที่ ๑๓ มีนาคม ๒๕๕๑
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
วันนี้ยังเป็น Workshop แก้ปัญหาอยู่ครับ ซึ่งในตอนท้ายของวันก็ได้คำตอบในเรื่องของการอนิเมต ปีกนก

วันแรกคุณ Matt ได้คุยในเรื่องของ department ต่างๆ ซึ่งวันนี้ผมก็ได้มีโอกาสคุยเพิ่มเติม จึงถือโอกาสนี้เสริมในเรื่องของ department ที่ทาง Weta Digital ได้วางเอาไว้

ก่อนหน้าเรื่อง LOTR, ระบบการแบ่ง Department ของบริษัทยังไม่ชัดเจนมากเนื่องจาก จำนวนพนักงานเองไม่มาก แถม พนักงานหลายๆคนยังสวมหมวกหลายใบ ทำให้ก่ารจัดเป็นหมวด Department ลำบาก แต่เมื่อเริ่มโปรเจคอภินิหารแหวนครองพิภพแล้ว จำนวนคฃพนักงานพุ่งขึ้นไปถึง เกือบ 500 ชีวิต ทำให้ การแบ่งเป็นสิ่งที่เลี่ยงไม่ได้

ข้อดีของการแบ่งเป็น Department คือเรื่องของการควบคุมคุณภาพสามารถทำได้ดีกว่า ให้มีทีมที่ทำทั้ง modeling / texture / rig / animate / light / renderอีกทั้งยังสามารถจัดการเรื่องเวลาได้ดีขึ้น

แต่ข้อดีของการไม่แบ่ง Department ในสมัยก่อนก็มี หลักๆ คือผู้ที่ทำงานจะมีสิ่งที่เรียกว่า ownership กล่าวคือได้ทำตั้งแต่ต้นจนจบ ทำให้มีความรู้สึกเป็นเจ้าของงาน

แต่หลังจากการเปลี่ยนเป็นระบบ Department แล้วทุกอย่างก็ลงตัวและดีเป็นลำดับ

ทั้งหมดมี 24 departments

(ในส่วนตรงนี้จะมี ทับศัพท์ค่อนข้างเยอะ ผมขออนุญาต โพสเป็นภาษาอังกฤษ นะครับ)

1. Animation Department.
Including animating tasks and creating performances for digital creatures, digital doubles of actors. (Basically anything digital that moves) The scope also covers body motion, facial animation digital cameras. (This department is separate from Motion Capture Department)

2. Art Department
Aside from traditional Art Department in the Production, they also form their very own Art Department. The main task is to create conceptual, visual reference for creature, environment, vehicles, lighting effects etc.

3. Camera Department
This department deals exclusively with creating of digital camera to match characteristics of onset cameras.

4. Code Department
This is the department which we have trouble forming as in Thailand this kind talent is hard to come by. The responsibilities of this department are to create software /program to provide CG technology and effects that do not exist in commercially available software. Such as Water Simulation, Hair, Fur, Foliage. (Or the stuff that current off-the-shelf software aren’t that good yet)

5. Color Grading Department
Does the color grading as they have their own Digital Intermediate Facility

6.Composting Department
Their tools of choice include Nuke/Shake. Running on a Linux operating system for optimal stability.

7. Creature Department (Rig Department)
Rig the models with skeleton and muscles. They have created their own muscle system but have noted that most of the muscle systems are similar whether it may be CG Muscle in Maya or MuscleTK. (The most up-to-date one is CGMuscle ofr Maya 2008 which we have used in our T-Rex rig) Once this is completed, the creatures are ready to be animated.

8. Editorial Department
Acts as liaison between Weta Digital and production company.

9. IO Department
This department does the film scanning to Tape / HD for Weta Digital

10. IT Department
This department is responsible for the entire network and ensures the resources are readily available for the staff. This department also does the software installation/ updating for individual workstations.

11. Layout Department
This department takes data from various sources including production;s motion capture stage, onset camera, miniature and rationalizing these on shot-by-shot basis to provide coherent environment for the animator. (Like setting the environment ready for animation whether the environment may be coming from shooting the miniature, real location shoot or matte painting)

12. Massive Department
Use to create huge crowd scenes.

13. Matte Department
This department is responsible for creating environment from digital photographs and also from original paintings.

14. Mocap Department
Uses camera to capture range of motion via reflective markers on body suit. Matt Aitken suggests talking to Gentle Giants for this specific needs.

15. Models Department
Creating 3D Models as 3d Geometry including creatures, digital double then send to creature department for further rigging. However this department also does the facial sculpting.

16. Motion Edit Department
Work in conjunction with Motion Capture department to clean up move data and add hand animated to make it more realistic.

17. Onset Department
Capture onset reference data of live action environment during principle photography and miniature shots. Include 3D Survey of the set or environment.

(Also they showed the sequence in King Kong where the boat crew shoot at the centipede and crawlers at the pits. this scene they used the miniature shoot + live action + CG creatures on the vertical terrain)

18. Pipeline
This department consists of programmers that create pipeline tools work flow to facilitate the progression of a shot through various departments. This type of development requires Hard programming. The programming language of choice for this department is C++

19. Previs Department
Create rough 3D Animation to visualize a digital shot. I’ve asked them questions regarding Previs as whether we have to do all of them or not. The answer is if there’s any type of digital element, there must be a Previs. As previs can be used to:

19.1. Block shot from what director has provided. (By using storyboard to come up with Previs)

19.2. To pre plan the shot by creating shot layout for director to cut and select sequence.

In general the Previs would create multiple angles of the scene using around 12 digital camera. Then sending all these files for director to choose.

The Previs itself must include the following information

A. Frame#
B. Lens information
C. Shot name/Take (Version)

Every Previs must have some sort of reference to pin down to the exact maya file of which have created the previs itself.

20. Production Department
Scheduling and coordinating artists and make sure the work is delivered on time.

21. Rotoscoping/ Paint Department
Does Rotoscoping and Paing frame-by-frame especially when there’s a need to remove certain element form the footage. Such as to replace an actor with CG element (They have given an example where Andy Serkis is being erased from the film frame by frame and eventually be replaced by Gollum model.) The main thing to take into account is the artist must have enough info on the shoot such as reference photo or photos from the shoot (Environment) in order to recreate the missing area where the actor’s being erased!

22. Shaders Department
This department (Again programmers) write small piece of code to define surface material characteristics. They have adopted Pixar’s Renderman as the main tool for rendering. However they said it’s quite costly as it costs $2500 per CPU for licensing. However, they suggested us to consult with the company to come up with a bulk licensing.

23. Shots Department (Render)
3D Elements come together in this department. The lighters take the motion that has been created for the shot and apply it to the rigged creatures, digital doubles, vehicles. The assign appropriate surface material texture and shaders that have been developed in each department. Then render out the sequence.

24. Texture Department
Create Texture for 3D models. Matt Aitken mentioned on our T-Rex model/texture that it’s being too low. In a sense the texture must be a lot larger by instead of utilizing one texture mapping for one creature, the texture UV must be split into around 20 texture space at 4096×4096 for each texture. As the rule of thumb he stated that it’s vital to have the smaller shown part that will be on screen to be at least 2K.

หลัง Workshop วันนี้ท่านฑูตอุ้ม ชวนรับประทานอาหารที่ที่พำนัก (ภาพระหว่างเดินทาง)

หน้าที่พำนักท่านฑูต


บริเวณห้องรับรอง

ขณะนั่งรับประทานอาหาร

ภาพหมู่

และเป็นเกียรติอย่างยิ่งที่ได้เซนต์สมุดลงนามของท่านฑูต (Guest Book)

จากนั้นจึงได้ขึ้นเขา Mt. Victoria เพื่อชมทัศนียภาพตอนกลางคืน

1 Response to "Visiting Weta Digital-Day V"

ขอบคุณสำหรับความรู้ด้านการแบ่ง Department น่าสนใจมากครับ เนื่องจากตอนนี้ที่ออฟฟิศผมก็มีพนักงานมากขึ้นอาจจะได้นำกลับไปประยุกต์ใช้บ้างครับ

ใส่ความเห็น

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / เปลี่ยนแปลง )

Connecting to %s

Posts made this month

เมษายน 2008
พฤ อา
« มี.ค.   มิ.ย. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Select Post by Month

Blog Stats

  • 376,961 visitors
%d bloggers like this: